سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ طرفداری ارسلان قاسمی

یک روز در پشت صحنه سریال «تا ثریا»
زنی در کوران حوادث زندگی


تاریخ چاپ: 23 / 05 / 1390

مجتبی احمدی

در روزهایی که همه اذهان درگیر سریال‌های ماه مبارک رمضان است و البته نظرات متفاوتی راجع به مجموعه‌های امسال از گوشه و کنار به گوش می‌رسد، حوالی ....دریک خانه‌ای ویلایی، سیروس مقدم و گروهش مشغول ساخت مجموعه‌ای با عنوان «تا ثریا» برای شب‌های سرد نیمه دوم سال هستند. پس از هماهنگی‌های اولیه با الهام غفوری (تهیه‌کننده) و برزو نیک‌نژاد (دستیار اول و مدیر برنامه‌ریزی) راهی لوکیشن می‌‌شویم تا از روند ساخت این مجموعه گزارشی داشته باشیم.
پیش تولید مناسب و آرامش گروه
طبق قرار قبلی، تهیه‌کننده سریال که این روزها با ‌آرامش بیشتری نسبت به کارهای گذشته به نظر می‌رسد، منتظر ماست و او اولین نفری است که پس از استقبالی گرم، از روند ساخت سریال «تا ثریا» صحبت می‌کند: «این کار سفارش گروه فیلم و سریال شبکه اول سیماست. فیلمنامه سریال «تا ثریا» سال گذشته از سوی سعید فرهادی پیشنهاد شده پس از بازنویسی نهایی تحت نظر آقای مقدم، مسؤولان شبکه و شورای فیلمنامه، کار را کلید زدیم. جالب اینکه این سریال نیز با یک فیلمنامه کامل آغاز شد و گروه دغدغه‌‌ای در خصوص فیلمنامه نداشتند، به همین دلیل گروه با یک برنامه‌ریزی خوب کار را کلید زدند تا امروز طبق برنامه‌ریزی پیش رفته‌ایم و نزدیک به 25 درصد کار تا به حال پیش رفته است». تهیه‌کننده سریال «تا ثریا» افزود: انتخاب«بازیگران سریال زیر نظر خود آقای مقدم و البته با نظر و مشورت شبکه، خود من و مثل همیشه با شور و نظرخواهی از همه نزدیکان پروژه ‍‍ اتفاق افتاد و سعی کردیم براساس نوع قصه و شرایط متفاوت آن با یک تیم جدید برای این کار قرارداد ببندیم. البته در آینده چند بازیگر دیگر هم به ما اضافه خواهند شد».

بقیه در 

 
غفوری ادامه داد: «تا پایان امشب در این لوکیشن (خانه سرهنگ با بازی همایون ارشادی) کار می‌کنیم و از فردا راهی رستوران خواهیم شد. پس از آن به لوکیشن بیمارستانی در حوالی خیابان ...... می‌رویم و بلافاصله لوکیشن خانه‌های ثریا را داریم که حوالی ... انتخاب شده است، البته بخش‌هایی از دکور هم مثل آی‌سی‌یو را خودمان بازسازی می‌کنیم، چون شرایط کار در هیچ بیمارستانی برای ما با توجه به پربازیگر بودن این سکانس‌ها وجود ندارد. فرصت پیش تولید مناسب در این سریال باعث شده تا آخر کار لوکیشن‌هایمان را انتخاب کنیم و به جز ادارات قضایی، دادسرا و ... که نامه‌نگاری‌های آن انجام شده است، به لحاظ لوکیشن هیچ مشکلی تا سه ماه آینده نخواهیم داشت».
حرکت، ضبط، کات!
با اعلام کات از سوی سیروس مقدم، این اجازه را پیدا می‌کنیم که وارد حیاط شویم. مقدم در حال صحبت با مهران احمدی است. او یک بار دیگر از میزانسن و نحوه حرکت شخصیت آقارضا با احمدی صحبت می‌کند. مشخصاً برداشت قبلی مورد نظر کارگردان نبوده و یک بار دیگر این پلان که گویا راجع به فروش خانه آقارضاست، برداشت خواهد شد.
سیروس مقدم اعلام حرکت می‌دهد و با اعلام آمادگی صدابردار (صالح حبیبی) و تصویربرداری (فرشاد گل‌سفیدی) برداشت این پلان نیز آغاز می‌شود.
پس از دو برداشت، با تأیید از سوی کارگردان، گروه برای ضبط پلان بعدی که داخل ساختمان است، آماده می‌شوند. گروه دوربین نیز مشغول انتقال دوربین و آماده ساختن شرایط برداشت این پلان داخلی می‌شوند.
سیروس مقدم با لبخند همیشگی‌ و عینک آفتابی‌اش سرحال‌تر از همیشه، پس از خوش و بش‌های مرسوم برای گپ و گفتی راجع به سریال در حال ساختش اعلام آمادگی می‌کند.
قصه سقوط یک زن
مقدم می‌گوید: «قصه‌ای که از آقای سعید فرهادی به دست ما رسید، دارای یک بن پایه اجتماعی و دینی خوبی بود و در واقع بحث اصلی آن، تأثیر مال حرام بر زندگی مردم است. ما در سریال «تا ثریا» ماجرای زندگی زنی را دنبال می‌کنیم که درست زندگی کرده و به سختی فرزندانش را با زحمت بزرگ کرده، اما اتفاقی او را وارد ماجرای پول حرام می‌کند و این مسئله، زندگی و نام خوب او را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد».
او ادامه می‌دهد: «سریال «تا ثریا» به لحاظ فضای قصه و شرایط، به مراتب با سریال پایتخت متفاوت است، اما به لحاظ جنس نگاه دوربین این کار هم مثل پایتخت به زندگی واقعی بسیار نزدیک است، اگرچه با یک لحن جدی زندگی را روایت می‌کند».
کارگردان سریال «نرگس»، «روز حسرت» و ... می‌گوید: «ما همان سال گذشته و پس از خواندن فیلمنامه، با خانم آزیتا حاجیان گفت‌وگوهای اولیه را انجام دادیم، چرا که او به لحاظ مختلف از جمله فیزیک چهره به آنچه مطلوب ما بود، بسیار نزدیک است. در واقع ما از چهره خانم حاجیان در دو سن مختلف استفاده خواهیم کرد. پس از ایشان هم بازیگران دیگر به فراخور نقش، خصوصیات کاراکتر و البته جنس بازی انتخاب شدند که هر کدام خودشان می‌توانستند راجع به نقش‌شان با «بانی فیلم» صحبت کنند». مقدم در ادامه می‌افزاید: «از آنجا که سریال «تا ثریا» انگشت روی مسئله‌ای می‌گذارد که بحث روز مردم است، یعنی اهمیت پول، پس می‌تواند در هر زمانی به جز باکس نوروز، روی آنتن برود. خدا را شکر تا الان طبق برنامه پیش رفته‌ایم و فکر می‌کنم با توجه به برنامه‌ریزی‌های نیک‌نژاد، حدود چهار ماه دیگر از تصویربرداری این سریال باقی مانده باشد.
شوخ طبیعی‌های مقدم
از مقدم جدا می‌شویم. او مشغول گفت‌وگو با یکی- دو تن از بازیگران می‌شود. مثل همیشه با شوخ‌‌طبعی‌های خاص خودش فضای سکانس و پلان مورد نظر را توضیح می‌دهد، در حالی که او با میرطاهر مظلومی و هومن سیدی گپ و گفتی دارد، مهران احمدی در گوشه‌ای از حیاط مشغول ضبط صدا (با صالح حبیبی) است؛ صدای پلان قبلی گویا آن‌طور که باید ضبط نشده، منتظر می‌مانیم تا با بازیگر مجموعه تلویزیونی آشپزباشی هم گفت‌وگو داشته باشیم.
سوپراستار کارگردانان تلویزیون !
مهران احمدی می‌گوید: «آقای مقدم در میان کارگردانان تلویزیون در حال حاضر سوپراستار هستند. قصه‌هایی که ایشان دست می‌گیرند معمولاً دغدغه‌های اجتماع است. به همین دلیل است که مخاطب خیلی زود با آثار ایشان ارتباط برقرار می‌کند. به نظر من آقای مقدم در تجربه‌های قبلی‌اش نیز نشان داده که در بازی گرفتن از بازیگر و هدایت تیم جلوی دوربین بسیار متبحر است.
من در این سریال نقش «آقا رضا» را بازی می‌کنم. کاراکتر خوبی است و من هم نمی‌خواستم این فرصت را از دست بدهم، چون قصه آنقدر کشش دارد که مخاطب را مثل دیگر آثار آقای مقدم پای گیرنده حفظ کند. نکته جالب در سریال «تا ثریا» این است که تمام شخصیت‌ها خاکستری هستند و در طول قصه می‌بینیم که گاهی به خاطر خودخواهی‌شان دچار گرفتاری می‌شوند. به نظرم سعید فرهادی نویسنده بسیار خوبی است که آینده‌ای درخشان در انتظار اوست».
بازیگر فیلم «بیست» معتقد است؛ قصه و نوع داستان در این سریال طوری طراحی شده که زندگی در کل آن جریان دارد و می‌گوید: «شاید یکی از دلایلی که من امروز اینجا هستم همین باشد».
همه چیز آرام است!
اگر چه لوکیشن فعلی ضبط سریال «تاثریا» خانه سرهنگ است، اما از بازیگر این نقش در روز گزارش ما خبری نبود! با این حال با همایون ارشادی، بازیگر نقش سرهنگ که سال‌هاست در تلویزیون کار نکرده، در مورد تجربه مجدد همکاری‌اش با سیروس مقدم صحبت می‌کنیم:
«این اولین باری نیست که من در تلویزیون کار می‌کنم. پیش از این نیز تجربه همکاری خوبی با آقای مقدم را داشته‌ام. در حال حاضر در سریال تاثریا ایفاگر نقش سرهنگ هستم. او در این قصه به کما می‌رود و ادامه اتفاقاتی باعث می‌شود پس از به هوش آمدن، دوباره اوضاع وخیمی پیدا کند و ... کار با آقای مقدم بسیار خوب و راحت است ضمن اینکه گروه ایشان نیز بسیار حرفه‌ای انتخاب شده‌اند. من در تمام لحظاتی که سرصحنه حاضر هستم، اعضای این گروه را منسجم و فعال دیدم، اینجا همه چیز آرام است به اعتقاد من نحوه کار مقدم در هدایت بازیگر و عوامل طوری است که همه چیز سرجای خودش و آنطور که باید و شاید رقم می‌خورد»
سایر بازیگران اصلی
میرطاهر مظلومی با هیبتی متفاوت در این سریال ایفاگر نقش یک دوره‌گرد است که در خیابان ساز می‌زند و پول می‌گیرد. او در گوشه‌ای با گریم متفاوتش در حال ادای دیالوگ‌ها با شکل و شمایلی عجیب است. در پلان بعدی قرار است او نیز در جمع طلبکاران آقارضا دیده شود و ...
الناز حبیبی و لیندا کیانی هم نقش دختران ثریا را در این سریال بازی می‌کنند. آن دو نیز در گفت‌وگویی کوتاه با بانی فیلم از نقش‌شان می‌گویند.
کیانی که پیش از این سابقه دو همکاری با سیروس مقدم را داشته و اخیراً بازی در مجموعه وضعیت سفید را پشت سر گذاشته، می‌گوید: «من نقش دختر بزرگ ثریا را در این سریال بازی می‌کنم. بازهم مثل همیشه لطف آقای مقدم و خانم غفوری شامل حال من شد تا تجربه‌ای دیگر را در خدمت ایشان پشت سربگذارم. مثل همیشه کار با آقای مقدم عالی است. انرژی ایشان مثل همیشه به گروهشان منتقل می‌شود و قطعاً مثل همیشه این سریال نیز جزو آثار پرمخاطب تلویزیون خواهد بود.
الناز حبیبی که در حال حاضر دو مجموعه «پنج کیلومتر تا بهشت» و «سی امین روز» را روی آنتن دارد، می‌گوید: «نقش الناز دختر کوچک ثریا را در این سریال بازی می‌کنم، او و همسرش (با بازی حسین مهری) نیز مشکلاتی را در ابتدای زندگی‌شان تجربه می‌کنند که مواردی را به دیگر مشغله‌های ذهنی ثریا اضافه می‌کند. کار با مقدم با هر کارگردان دیگر متفاوت است، من در این کار چیزهای زیادی را در عالم بازیگری می‌آموزم که قطعاً بعدها برایم مثمرثمر خواهد بود. امیدوار هستم نتیجه این کار بازهم بتواند نظر مخاطبان آثار آقای مقدم را جلب کند».
با پایان سکانس حضور طلبکاران جلوی درب خانه «آقارضا» نیک نژاد به چند تن از بازیگران سریال از جمله حسین مهری، فرحناز منافی‌ظاهر و ... خسته نباشید می‌گوید. حسین مهری و هومن سیدی در این سریال نقش دو داماد ثریا را بازی می‌کنند. با این بازیگر جوان که پیش از این در سریال زیرهشت تجربه‌ای موفق را با مقدم رقم زده نیز برای دقایقی کوتاه هم کلام می‌شویم. «شخصیت مسعود و سریال تا ثریا سومین تجربه همکاری من با آقای مقدم است. از ایشان ممنون هستم که دوباره به من اعتماد کردند. اجازه بدهید از مسعود سریال تاثریا که ذات سالمی دارد، اما گاهی رفتارهای ناهنجاری از او سر می‌زند چیزی نگویم، چون قصه‌اش لو می‌رود! » حسین مهری که سریال دستان سبز را آماده پخش دارد، می‌گوید:«از قول من بنویسید هنوز بخشی از دستمزد من بابت این سریال (دستان سبز) پرداخت نشده است!»
مقدم به همراه گروه تصویربرداری برای ضبط پلان جلوی در خانه‌ای ویلایی راهی هستند. از نوع پلان‌ها و دوربین‌های روی دست مشخص است که سریال تاثریا با قصه‌ای جدی دارای فضایی متفاوت با دیگر ساخته‌های مقدم است. او در طراحی میزانسن‌ها و حرکات بازیگران نیز نگاهی دیگر در این سریال دارد. دوربین مقدم در این مجموعه نگاهی بی‌طرفانه به ماجرا دارد بر عکس آثار گذشته، ما حضور آن را در فضای قصه حس نخواهیم کرد.غیبت آزیتا حاجیان سرصحنه در زمان تهیه این گزارش، باعث می‌شود علی‌رغم پیگیری‌های متعدد نتوانیم با بازیگر اصلی سریال «تاثریا» صحبت کنیم. قصه این مجموعه روایت کننده سقوط یک زن به نام ثریا با بازی آزیتا حاجیان است. او در این سریال نمایش دهنده کاراکتری است که فراز و نشیب‌های بسیاری را در زندگی‌اش تجربه می‌کند. اتفاقاتی نام خوب و آبروی او را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و ...
دیگر بازیگران این مجموعه مجید سعیدی، آرمان قاسمی، علی صالحی،ارسلان قاسمی، مهوش وقاری، نسرین نصرتی، صفا آقاجانی، امیر حمیدزاده و ... هستند. دیگر عوامل اصلی این پروژه که تا به حال همکاری‌شان با این پروژه قطعی شده عبارتند از: مدیر تصویربرداری: فرشاد گل‌سفیدی، مدیر صدابرداری: صالح حبیبی، دستیار دوم کارگردان: داود زادق آبادی، طراح گریم: مجید اسکندری، طراح صحنه و لباس: آرزو غفوری، عکاس: محمد فوقانی، جانشین تولید: محمود اتحادی، مدیر تدارکات: سعید میرزایی، سعید رضوی.
برگی از فیلمنامه ...
اتاق سرهنگ- غروب- داخلی
ثریا خانم کنار تخت سرهنگ نشسته و با سرنگ (انژی تیوب) از ظرف کوچک، غذای نرم شده مخصوصی برمی‌دارد و به خورد سرهنگ می‌دهد. انژی تیوب که به گلوی سرهنگ وصل است، غذا را به داخل معده او می‌فرستد. غمگین و در هم به نظر می‌رسد و زیر لب گهگاه با سرهنگ درددلی می‌کند.
ثریا خانم: خسته‌ام سرهنگ... خیلی خسته‌م... کاش یه اتفاقی چیزی می‌افتاد، می‌تونستم یه مدت نفس بکشم... همه‌اش انگار تو دلم شور می‌زنه... حالا باز میام اینجا یه کم آروم می‌گیرم وگرنه...
از پشت پنجره آقا رضا را می‌بینیم که تازه با ماشینش وارد خانه شده و در حال بستن در حیاط است. شکوفه خوشحال به سوی او می‌دود. آقارضا با خوشحالی او را در آغوش می‌گیرد و نوازش می‌کند. هر دو با شوخی و خنده نایلون‌های میوه‌ای را که آقا رضا خریده از داخل ماشین برمی‌دارند تا به داخل هال بیاورند. در همین لحظه ثریا خانم از پله‌های طبقه بالا سرآسیمه پایین می‌دود و به محض این که چشمش از پشت پنجره به آقا رضا می‌افتد، مستقیم به سوی حیاط می‌دود. با رد شدن او از مقابل آشپزخانه، برای لحظه‌ای لیلا خانم (زن آقارضا) را می‌بینیم که سخت مشغول کار در آشپزخانه است و متوجه رد شدن ثریا خانم نمی‌شود. ثریا خانم در ایوان می‌ایستد و با حالتی بهت‌زده آقارضا را صدا می‌زند.
ثریا خانم: (با لکنت) آقا رضا... به هوش اومد... به خدا به هوش اومد
آقا رضا در جا خشکش زده و به ثریا خانم خیره مانده است. یکباره به سوی هال می‌دودو......

این هم تصاویری از این فیلم

عکس های سریال تا ثریا به کارگردانی سیروس مقدم

عکس های سریال تا ثریا به کارگردانی سیروس مقدم

عکس های سریال تا ثریا به کارگردانی سیروس مقدم

واین هم عکس از ارسلان قاسمی (تستگریم)خیلی دوست داشتم یه عکس سر پروژه ازش

ود میگذاشتم اما...

 

ودرپایان از آقای سیروس مقدم تشکر میکنم که اجازه دادند که سر این پروژه حاضر بشیم

مجتبی احمدی

 

 

دوستان عزیز ببخشید که بعضی از جاهاش رو سانسور کردم آخه آدرس بود نمیشد گذاشت معذرت میخوام

 

 


نوشته شده در پنج شنبه 90/6/3ساعت 3:34 صبح توسط محسن020 نظرات ( ) |


Design By : Pichak